Plötsligt händer det..

Plötsligt händer det..

 

..sägs det i Triss-reklamen.. Det bygger på att plötsligt ändras livet p.g.a. en, förhoppningsvis, stor summa pengar.. Jag drömmer om att nån gång vinna massa stålar på hästar, absolut.. Men tills dess kommer jag vara samma snubbe..

 

Jag fick reda på i torsdags att kamrat Kent på Fönstret hade läst min blogg för första gången.. Det var trevligt.. Jag vet egentligen inte hur många kompisar, eller övriga för den delen, som gör det.. Hoppas flera vill kommentera.. vare sig ni känner mig eller ej.. Jag tror knappast jag kommer bli bloggkändis som många andra men, ja, gillar ni det så, please tell typ =)

 

När jag pratade med Richard hemmas hos Pelle och Ias nyårsfirande förra helgen sa ju han att jag hade en ”sportblogg”.. Nåt som, jag tyckte är lite fel, då jag ändå försöker skriva saker om mitt liv i stort.. Men, ju mer jag tänkt på det i veckan och sådär så inser jag att det är jävligt smickrande faktiskt..

 

För jag har säkert närmast tjajat livet ur er hur viktigt passion är i mitt liv.. Och att musik och sport är de två största jag har just nu.. Iaf än så länge..

 

Så.. Sport.. Och i det här fallet.. Hockey.. Svensk, hockey.. För det var SÅ roligt i veckan som var..

 

Ett minne ur mitt liv och bland de starkare sportminnen jag har var när, well duuuuh, när Djurgården vann SM-guld i fotboll 2002.. Jag var i Borås med kompisar, och DIF säkrade guldet och det var såklart helt galet.. Helt fantastiskt då.. Vad det har med grejer som hänt i veckan nu är att, när jag kommer tillbaka och ser bilderna från den dagen så brister det alltid.. Och det gör det när jag hör, referatet!! REFERATET!!! När Babis klackar förbi en back (som fortfarande är så sabla snyggt så det inte är klokt) och spelar fram Adde Johansson) så han sätter 2-0 i andra halvlek och man samtidigt hör Niklas Holmgren, då på Canal Plus, som vrålar ut att ”HÄR AVGÖRS DET” och med den musiken som läggs till och jubel å allt.. Det.. Går liksom inte att titta på utan att det känns i hela kroppen.. Det lär aldrig betyda lika mycket för er som de gjorde för mig men, ja, OM nån vill se så spola fram till nästan 6 minuter in här så kan ni titta..

 

http://www.youtube.com/watch?v=LPKLwRPAn4I&feature=related

 

Fram tills nu.. Har det inte funnits många liknande klipp.. Jag tror inte det iaf.. Inte vad jag kommer ihåg..

Jag har följt junior-VM i ishockey i flera år.. Trots tidsomställning.. Nattmatcher.. Sverige-Kanada på nyårsafton förra året hemma på Pelle och Ia:s fest (jag var den enda som var direkt intresserad haha)..

 

Jag har sett dem förlora två finaler mot Kanada mitt i natten.. En gång en fruktansvärd torsk i sudden.. Året efter, tror jag det var, inte lika jämnt utan mer rättvist med Kanada-seger.. Sen klev Pelle Mårts av, blev huvudtränare för svenska A-landslaget och Roger Rönnberg kom in.. I förra årets turnering blev Sverige 4:a.. Något som var ett misslyckande.. Och inför den här turneringen så var det snack om att, nu var inte Sverige lika bra.. Det var inget stjärnlag och man kunde tydligen inte vänta sig att de skulle vara med och kunna gå hela vägen.. Kanske var det just det som gjorde att, det gick som det gick =)

Skrev kort i förra inlägget om Sveriges vändning mot Ryssland i sista gruppspelsmatchen.. En sabla holmgång som gjorde att Sverige gick direkt till semifinal.. Den matchen mot Finland var ju helknasig i sig.. Sverige var typ överlägsna, skjöt i vanlig ordning femtielva skott men kunde inte göra mål.. Finländska målvaken, tog iofs allt, men var en sån sabla sopa och gav ju retur från skott från typ mittzon.. Oerhört märkligt.. Finland stack upp, ledde 2-0 inför andra.. Det kändes inte så bra.. Men Sviiiiden lyckades reducera och får sedan tacka sin lyckliga stjärna för den kvittering de fick då finska målvakten fick ännu ett flipp och sumpade pucken så Max Friberg, detta monster till skyttekung, fick öppen kasse.. Sen vann Sverige på straffar.. Ny final!!!! Kanada, eller Ryssland..

 

Ryssland ledde med 6-1 i tredje perrisen innan Kanadickerna tyckte att ”börja lira e väl en bra idé”.. BOOOM så stod de 6-5 och Ryssarna sket på sig, MEN, redde ut det.. Jösses.. SÅ Sverige-Ryssland i final.. Natt mot trettondagen 02.08..

 

Vilken jävla tiden.. NU är jag iofs van att sitta uppe då man sett amerikansk fotboll, NHL-hockey och kanske främst baseball senaste tiden.. Men iaf.. Nu hade man sovit risigt natt mot onsdag då Sverige spelat semifinal.. Och inte fan sov jag mycket natten mot torsdag heller.. SÅ jag var ju fan halvslut innan det ens börjat.. För att inte tala om att torsdagen bjöd på en fullkomligt usel DIF-insats borta mot Växjö, torsk 3-0..

 

MEN, klockan pinnade på, ett gäng tappra på facebook/sms/telefon var vakna och då kunde man ju knappast vika ner sig..

 

Och jag tänker inte skriva om hela matchen utan man kan sammanfatta den med denna line:
FY SATAN I HELVETE VAD SPÄNNANDE DET VAR!!!

 

Jag STOD fan upp en del.. Det var SÅ nära ibland och så nervöst så jag visste inte var jag skulle ta vägen..

 

De sköt ju SÅ dåligt.. Ryske målvakten Makarov sas att han var asbra, men, vafan, de sköt ju mitt i magen..

 

Fredrik Claessons, Djurgårdens back, fick jag totalt sneflipp på när han på ”Djurgårdsvis” snurrade runt i egen zon och tappa pucken och det såg fan för jäävligt ut..

 

Gustafsson i mål fick knappt ett skott på sig (FYRA stycken efter två perioder.. Otroligt..) Men gjorde en monsterräddning med en halv minut kvar.. Så det blev förlängning.. och minuterna gick..

 

Men så.. Likt ett lottskrap.. Så.. Plötsligt.. Händer det.. Börja på 2:50 om ni vill..

 

http://svtplay.se/v/2669287/ishockey/hojdpunkter_fran_jvm-finalen?cb,a1364159,1,f,-1/pb,a1364158,1,f,-1/pl,v,,2669281/sb,k103687,3,f,-1

 

Och likt det underbara ref av kung Holmgren finns nu ännu ett klassiskt referat då GALNINGARNA Chris Härenstam och Mikael Renberg går bananas fullständigt när Djurgårdens forward Mika Zibanejad avgör med sitt 1-0 mål och, som ni hör, Sverige är världsmästare..

 

När målet görs är klockan efter 04:30 i Sverige.. Jag kommer ihåg att jag sitter i min soffa, med datorn på framför å ser matchen och när det smått ofattbara i situationen sker, att INGEN verkar vilja ha pucken utan att Mika liksom bara åker och hämtar den och blir fri, så är jag uppe ur soffan å på väg fram mot TV:n.. Och när han sätter den så.. Jag blev ta mig fan helt galen.. Hahaha.. Jag minns hur jag hoppar och skriker upp och ner och alla tankar om att man kanske borde iaf FÖRSÖKA att vara tyst var som bortblåsta.. Mitt i min egna eufori då jag precis hunnit skriva ”DJURGÅRDAREN AVGÖR” på Facebook ringer pappa som oxå varit vaken och jag vrålar på honom och det är så himla roligt..

 

Jag sansar mig nog riktigt aldrig utan spottar ut statusar på Facebook, kommenterar andras, skickar sms men kommer iaf ihåg att sätta på inspelningen på min DVD-hårddisk.. Något jag är himla glad för i efterhand för jag har sett det så många gånger sen torsdags natt..

 

Ni som missade matchen.. ni missade en klassiker.. ni som var uppe.. GRATTIS! Ni som gick och la er efter vinsten, ni missade oxå något.. För bland de härligaste kom efteråt.. DÄRFÖR ska jag likt den nörd jag är berätta små detaljer om vad som var sååå läckert med allt som hade med den här matchen att göra:

 

Jag har alltid älskat bilden av en ”exploderande läktare”.. Det är så ballt.. Och det är så ballt för alla som gillar just det, säger alltid samma sak.. Att titta på en läktare några sekunder innan är smått surrealistiskt.. För plötsligt så tystnar allt.. Blickarna på folk blir så tomma.. Det är om att tiden stannar.. Det kan handla om bara 1-2 sekunder men.. Den tiden känns så lång.. Så kommer målet.. och all hell breaks loose.. Vill ni ha ett tydligt exempel.. Titta på det här..

 

http://www.youtube.com/watch?v=K5D9OU9nvdY&NR=1

 

Det behövs inte förklaras hela situationen men det var ett friläge och även om det är liv så hör man sekunden innan det bli mål och man ser hur de flesta stannar upp innan pucken sitter.. Detta var ett avgörande mål i en suddenvinst mot Linköping i en av semifinalerna i slutspelet 2010..

 

Nu var en av de mest konstiga sakerna med matchen att typ ALLA i arenan höll ju på Sverige.. Kanadensarna höll på Sverige eftersom de torskat mot Ryssland i semin.. De tog f.ö. senare Brons mot efter att ha besegrat Finland.. Men, man ser inte jättemycket av läktarna på klippet MEN LYSSNA på jublet.. Det är ju smått ofattbart.. Och de lilla man ser så hoppar ju vissa folk runt och är smått galna för att ett helt annat land än ens eget vunnit?!?!? Only in Canada folks..

JUST efter Mika satt pucken finns det MASSA kul detaljer att titta på:

 

DOMAREN: Det syns inte så bra på klippet jag lagt upp men när Mika får glädjefnatt är han fan centimeter från att RAMMA ena huvuddomaren hahaha...

 

MIKAS FALL: Kolla när första medspelare kommer hur Mika ska hoppa och krama honom och närmast BRUTALRAMLAR!!! Och sen är han uppe på säkert en halv sekund igen.. Stor humor =)

 

BAMSEN: Det som jag tror är materialaren som vid sida om alla tränare/ledare i kostym står å hoppar och vrålar alldeles själv i sin tröja, stora mage och glasögon.. Fantastisk syn! Någon som igår visade sig vara en snubbe som, om jag förstod det rätt, jobbar åt Djurgården Hockey då han intervjuades på Hovet igår!

 

DEN GLADA RYSSEN!?!?! Kolla på klippet 3:10 längst till höger.. Bakom Sveriges jublande ledare sitter en snubbe i ”Russia”-keps och halsduk och smilar..

 

CHRIS: Förutom laget, d.v.s. spelare och ledare, finns det ta mig fan INGEN annan som förtjänar det här guldet mer än kommentatorn Chris Härenstam. Denna überkänslomänniska som fått kommentera sig genom Sveriges silvermedaljer och semifinalförlust.. Han och Renbergs vrål, det sprickande och skärande vrålet när dem vinner är numera lika rysligt som Holmgrens ”Babis”-reff.. Det går liksom inte att titta på utan bli berörd.. Iaf inte jag.. Det bästa kommer nästan efter när man hör Chris vråla ”Äntligen, förbannelsen är bruten” och sedan brister ut i nå slags gråt/garv/jubel på en gång.. Det låter helt fantastiskt.. Man börjar fan skratta och brista ut i gråt samtidigt.. Det är så fint, så härligt.. =)

 

RENBERG: Sveriges största nallebjörn.. Det måste han ju vara.. En oerhörd känslomänniska som ville kramas så fort Sverige gjorde mål under turneringen kändes det som.. Hans galna mässande efter målet, ”Sverige är världsmästare” inte mer än TRE gånger på rad och sedan hans klassiska ”Vad du vill Chris!!” när Chris säger att Micke ska bjuda på champagne.. Fantastiskt..

 

RYSSARNAS FINA GEST: Det syntes aldrig på TV men flera av de ryska spelarna med storstjärnan Kuznetsov i spetsen kramade om de svenska spelarna ogh grattade till guldet efter att de fått sina silvermedaljer.. STORT!

 

RENBERG OCH RÖNNBERG: Efter att Chris och Renberg gråtit ikapp efter målet så tar det ett tag innan de kommer ner till Marie nere i mixade zonen.. De ser helt färdiga ut men bland de finaste är när coachen Roger Rönnberg kommer dit och Renberg kastar sig i hans armar.. När sedan Marie frågar hur Micke känner nu då hans gamla coach vunnit guld så brister det för honom igen.. Så fint..

 

http://svtplay.se/v/2669280/ishockey/ronnberg___jag_ar_chockad_?sb,k103687,4,f,-1

 

Det görs då en liten intervju med Rönnberg innan spelarna kommer å vrålar ”Heeej” och tar över fullständigt.. Rönnberg ser så glad och lycklig ut som de allra minsta på julafton.. Spelarna kommer in och undrar om Chris vrål..


http://svtplay.se/v/2669281/ishockey/_vi_har_nog_sprackt_en_och_annan_hogtalare_?cb,a1364159,1,f,-1/pb,a1364158,1,f,-1/pl,v,,2669287/sb,k103687,3,f,-1

 

I klippet ovan har spelarna dykt upp.. Nästan roligast blire när AIK-backen Patrik Nemeth kommer som gubben i lådan och ska vara längst fram och han ”Heeeeeeeejar” och alla skrattar.. Sedan får han frågan ”Hur känns det Nemeth” och svarar ”Det känns piss”.. Ironin är oerhört rolig och det är under hela sekvensen Rönnberg och Chris' garv som gör att det är så roligt..

 

Efter några sekunder sen kommer en mediesnubbe och vill ta med några av spelarna till en annan intervju och ett stort ”NEEEEEEEEEEEJ” utbrister.. Även det oerhört kul..

 

BLIRE KUNGSTRÄDGÅRDEN!?!?! HAHAHA.. Det här är så kul..

Kolla 1:40 in.. Stoor humor =)

http://svtplay.se/v/2669282/ishockey/spelarna___det_blir_nog_en_lang_natt_?sb,k103687,3,f,-1

 

Efter det så avrundades sändningen nästan en timme efter avslutad match.. Jag var fortfarande så jävla igång så jag tänkte att ”jaha, hur fan ska jag kunna sova nu..” Haha..

 

Jag tror att den här segern betydde så mycket och var så rolig just för att jag sett den här turneringen flera gånger, varit uppe många sena nätter, sett båda finaltorskarna, och framförallt i den turneringen som just var, sett stora delar av alla Sveriges matcher.. Det har varit några sena nätter och man kan verkligen vara tacksam att man börjar 10 på dagarna och inte långt tidigare som många av kompisarna gör.. Som tur var så spelas de nu nästföljande två turneringarna i Ryssland och året efter i Sverige.. Malmö.. Förutom tidsskillnaderna är det annars rätt kul att de spelas i Nordamerika, och kanske främst Kanada.. Intresset är ju helt sjukt.. 15-16.000 på Sverige-Lettland?!?!? Ofattbart..

 

Jorå, man är en nörd allt.. Stolt nörd.. Loud and proud.. Och SÅ stolt svensk som jag var när de här grabbarna vann VM-guld i juniorhockey har jag nog inte varit på länge..

 

Så.. Har det hänt nåt annat då? Hmm.. inte mycket va.. Korta notiser:

SOM om det inte räckte med den svenska gastkramningen tyckte Djurgården Hockey uppenbarligen att de skulle ge oss hockeysupporters ännu värre nervskador och spelade 3-2 mot Skellefteå på Hovet igår.. Fy satan vad spännande det var i slutet.. Haha..

 

Det jävla stolpskott till farsa som lämnade sin son att gå hem efter att han gjort en dålig fotbollsmatch är verkligen årets värsta story hittills.. Jag hoppas pappan mår riktigt jävla dåligt över det här och den jävel som tycker synd om honom i veckan när han kommer berätta om situationen i tidningarna (eh ja NI VET ju att det kommer då svenska journalistkåren i flera omgångar ju tyckt att idioter ska man tycka synd om när DEM gråter ut i tidningarna) kan dra åt fan.. Jävla idiot!!

 

New Orleans Saints spöade Detroit Lions och gick vidare till nästa runda i NFL-slutspelet nästa lördag.. Då möter dem Micke och Björns lag San Fransisco 49:ers på bortaplan.. Familjefejden är officiellt inledd hehe..

 

Slut på griseri, extra lediga dagar och annat mys.. Dags att börja träna, äta bättre/mindre och jobba 5,5 dag per vecka igen.. Synd? Japp.. Nödvändigt? Oh ja.. Haha..

 

TV:

Bra avsnitt av Stjärnorna på Slottet igår igen..
Eldkvarn på Cirkus var väldigt ojämnt..

Thåström på Way Out West var överlag bra..

Dokumentären Hårdrockens Historia ska såklart följas, även om jag tycker det är synd att han snöar in på subgenrer inom metal men lämnar helt death och black metal?!?!?!!? Ofattbart..

 

ALLA som håller på Djurgården BORDE gå på Hovet på torsdag då DIF tar emot Frölunda.. Då spelas nämligen den första hemmamatchen sen Sverige tagit guld och jag hoppas att Mika Zibanejad och Fredrik Claesson hyllas ordentligt.. Skänker även en tanke till stackars Pontus Åberg som skadades innan turneringen och fick åka hem innan första matchen.. Hade gärna unnat ännu en DIF-spelare ett JVM-guld..

 

Näääe nu ere nog långt nog.. Undrar om någon orkade läsa och titta igenom allt..

 

”18 år, han e 18 år, MIKA!!!!”


Kommentarer
Postat av: Johan

Kom på nyss att han kanske faktiskt säger "Sviten är bruten" men iaf =)

2012-01-08 @ 23:33:56
Postat av: Mossan

Sportblogg???? Nääääeeeee inte den här väl? Skojja! Man kan ju faktiskt höra dig skratta och vråla mellan raderna här!

Puss Mams

2012-01-09 @ 07:17:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0