Bye bye giants.. ..and back to the States I go (om ett jävla tag men iaf!)

Jag har många gånger funderat och skrivit hur dåliga vi är i Sverige på att hylla hjältar som slutar, lämnar, kommer tillbaka flera år senare osv.. Speciellt de matcher jag sett i USA där man verkligen framhåller dem, baseballspelare som tillhör klubben för 30 år sedan osv.. Stående ovationer, vilda hejarop och liknande.. I Sverige har vi sällan varit lika bra på detta.. TILLS på senare tid.. För en dryg vecka sedan hyllades AIK:aren Kenny Pavey mycket fint och välförtjänt på Råsunda.. Och idag..

 

Jag kan inte säga att jag var direkt aspepp att gå på Stadion idag.. Matchen DIF-Gefle betydde absolut ingenting, dessutom var Bojjes biljett borta så jag skulle få sitta själv.. MEN, Mattias Jonson's och Pa Dembo Touray's sista match i Djurgårdsröjan GICK inte att missa.. Hyllningarna började från publiken redan innan match.. Det var asläckert.. varenda gång Dembo räddade/tog/FICK bollen jublades det massor.. Mattias Jonson satt på bänken och när andra halvlek pågått ett tag började det skrikas ”IN MED JONSON”..

 

Genom åren har ”räkna-ramsan” varit hysteriskt kul att sjunga och höra.. Lucas Nilsson är för mig en av de första som verkligen fick höra den hur ”Lucas Nilssooooon, är nummer ett..” räknades upp och själva crescendot ”..å Lucas Nilssooon, är nummer HUNDRA!!!!” var alltid kanon.. När Mattias Jonson äntligen uppmanades värma upp jublades från klacken när han joggade åt det hållet, och från sektion F/G/vår sida när han joggade mot oss.. Sen började det.. ”Mattias Jonson, är nummer ett..” och fortsatte och intensiteten från 90 och framåt triggades nå oerhört.. Och rösten skar sig nästan när jag och resten av publiken vrålade ut ”MATTIAS JONSON ÄR NUMMER HUNDRA!!!!”.. Jonsons applåder och publikens ovationer var kanon..

 

Samma ramsa började sedan igen.. ”Pa Dembo är nummer ett..” och även den nådde ”nummer HUNDRA” och Dembo på planen applåderade och jag undrar vad han tänkte efter totalt 12 säsonger tillhörande DIF Fotboll..

 

Det mest fantastiska var dock när det blev klart att Jonson skulle in på plan.. Kan för övrigt säga att under andra halvlek när dessa hyllningar skedde glömde jag nästan bort matchen och tittade mest på en uppvärmande Mattias och Dembo i målet.. Jonson kallades till båset och skulle bytas in efter ca 80 min.. Jublet var enormt.. Men klockan tickade på, och det blev inget spelavbrott.. ”UT MED BOLLEN” skanderas alltmer, närmast hotfullt tillslut, haha.. Matchens absoluta höjdpunkt var när Dembo fick bollen efter 84,5 minut.. Han tog bollen OCH SKICKADE DEN ut över sidlinjen.. Jag stog upp och skrek av glädje, entusiasm och var så rörd så jag visste inte vad.. Det var fantastiskt.. Jublet när Jonson kom in.. Jag sprang i euforin från min plats till Victor och Kens platser en bit bort, för nu ville jag inte stå själv längre.. Matchen slutade 1-1 och det kändes inte som det spelade någon större roll..

 

Efteråt höll Mattias ett kort tal, Dembo försökte men verkade så tagen och tappade fattningen helt och fick bara fram ”jag vill bara säga tack..”.. Det var heeelt jävla lysande.. De sjöng och dansade med klacken.. De gick Stadion runt och tog emot applåder, high five-ade och kramade om delar av publiken.. Det var så fint =)

 

Av dessa två är Dembo den som fått mest skit och av många kommer han minnas som en som gjorde tabbar och misstag.. JAG vet dock hur jag kommer minnas honom.. En karaktär som såg till att vi vann guld 2005, höll oss kvar i guldracet 2007 till sista omgången, och med avgörande insatser räddade oss kvar i Allsvenskan 2009.. Likaså gäller Mattias Jonson som med sin otroliga inställning varit, trots skadeproblem, en oerhört viktig spelare ända sedan han kom till DIF under sommaren 2005.. Nickmålet under förlängningen mot Assyriska i kvalet 2009 summerar ALLT vad han är/var som fotbollsspelare.. Precis som hans 2-2 mål mot Danmark i, ja, vilket EM (2004?) det nu var..


Uppdaterat måndag.. OM ni vill se lite hur det såg ut på Stadion så se länken nedan och tryck Play..
För de som allvarligt tror att vi kommer minnas Dembo och Mattias som tabbemästare och skadeoffer, kolla på videon så förstår ni hur uppskjattade de är/var!!

http://dif.se/2011/10/23/sista-matchen-med-dembo/ 
http://dif.se/2011/10/24/varldens-basta-jonson-har-gjort-sin-sista-match/


TACK MATTIAS OCH PA DEMBO!!!

JAG glömmer er aldrig för vad ni gjort för föreningen jag tycker så mycket om..

Det kommer bli satans tomt utan er!

 

Annars då..

 

Jo, Pontus Gårdinger var ju asbra som programledare för ”Vem kan slå Filip och Fredrik?” men fick uppenbarligen inte vara kvar, nu ere Claes Åkesson (fd. Runheim och ja, Åkesson, haha).. Blir nog bra.. Kul att det är tillbaka, trevlig söndagsunderhållning =)

 

Sista veckan av Baseballslutspelet, och därmed säsongen, 2011, såååå sorgligt.. Det kommer bli så tomt.. Match 4 inatt i Texas, St Louis leder 2-1 i matcher.. Strålande serie hittills av det jag sett..

 

Nya Tom Waits-skivan är som väntat väldigt bra.. Inte satt sig helt ännu men klar 4/5 hittills.. KÖP FÖR FAN!! Jävla geni..

 

DIF Hockey borde försöka lära sig att spela som ett lag ist. För de närmast sorgliga ”enmansarbete” som de bedriver just nu.. Sluta spela i sargen och lär er passa varandra ordentligt.. ÖVA! Let's go.. Bättring på torsdag mot HV71, 6-0, GOGOGO!!

 

Addes frispel på Hovet igår när vi gick hem var tragikomik på högsta nivå.. Jösses vad arg och besviken han var haha.. Han är så hängiven, fantastiskt, jag var inte HELT nöjd jag heller men var så trött efter jobb, träning och halvrisig sömn så jag orkade fan inte känna samma aggression som han, men jävlar vad jag gillar att gå på hockey med honom hahaha =)

 

Undrar om man ska vara ledig på lördag.. Ska ju det nästa lördag (5/11) när det är röd dag och stängt men, ja, på lördag ere ju massa najs grejer på gång..

 

Fortsätter träna i veckan, hoppas jag, känns lite här och var men det ska nog fungera.. Friskis i Farsta imorrn då..

 

Drömmar är till för att besannats, därför flyger jag till New York fredag 17:e augusti 2012 (sorry sis).. Siktar på två matcher mot Yankees på Yankee Stadium 18:e och 19:e augusti.. Sedan blir det några dagar i Boston, 3 matcher mot Los Angeles Angels 21-23/8 innan jag flyger hem igen fredag 24:e.. Flygbiljetten köpte jag i fredags.. Dreamtrip 2012!!! 10 månader kvar.. =)

 

Bloggmeister är uppenbarligen tillbaka på allvar.. När vi syns igen vet jag inte, men det verkar ju gå hyfsat bra de här ju..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0