De är många som försökt förstöra den...

...NYPD Blue.. Eller "På Spaning i New York" som den hette i Sverige.. Den började som en stor serie i TV4.. jag tror jag kom in nånstans och började följa den jämnt typ säsong 4-5 eller nåt.. Jimmy Smits va kvar som polisen "Bobby".. David Caruso *numera känd som Horatio i CSI Miami* fick jag aldrig se i programmet då jag var för sen.. De tre sista säsongerna dök även lite förvånande Mark Paul Gosselaar upp som en huvudperson i serien, flera i min ålder minns honom som Zack i Saved By The Bell/"Pang i plugget" en komediserie som oxå den var bra som ahndlade om livet på en high school i USA.. nu var han plötsligt mordutredare och spelade en mycket allvarlig och skitbra roll i en av mina favvoserier..


MEN, jag har alltid älskat den serien p.g.a. Dennis Franz, eller SIPOWICZ, kung Sipowicz, en av de allra bästa skådespelarprestationer jag sett.. Man måste imponeras av denna människas fantastiska förmåga att vara svinbra varenda JÄVLA GÅNG! Folk som är bra på film, fine, 2 timmar, MEN, Dennis Franz var ta mig fan lysande som Sipowicz i alla avsnitt jag såg.. Jag har aldrig sett honom i en annan roll vad jag minns, och jag har svårt att tänka mig se honom göra nåt annat heller..


TV4 sände länge programmet, jag har minnen bara några år tillbaka då det ofta gick nån gång mellan 22 och 24 fredagskvällar och jag såg det alltid de sista jag gjorde innan jag la mig då jag ofta, som nu, skulle upp å jobba på lördagen.. När den överjävligt bra intromusiken DUNDRADE igång då visste jag att det var "fredag sent" och dags för kalasprogram innan det var dags att sova..


I serien har det alltid funnits intriger, spänning, glädje och sorg men det har aldrig blivit såpa, pretentiöst eller konstlat utan gett en, som det verkar, ganska bra bild av polisers och mordutredares liv i New York..


Efter säsong 10 släppte TV4 oförklarligt/OFÖRLÅTLIGT serien och bara sa att "nä vi visar inte de sista två säsongerna".. Ett hårt slag.. Nu tog istället TV6 över som misshandlade den totalt genom att vid 1-tiden PÅ NATTEN köra den 4-5 gånger i veckan.. Med min snälla pappa som hjälp bandade han det varje natt och jag kunde smärtfritt se hela säsong 11 och jag bara väntade på att de skulle sända sista säsongen.. å plötsligt en dag såg jag det.. TJUGO I TRE på natten visade avsnitt 4 av 20, säsong 12.. jag hade missat att det börjat, VAFAN de e klart vem fan tittar på vad TV6 sänder 02:40?!?!?!


Det gick då upp för mig att jag skulle missa att se säsong 12 och fick istället vänta på att de skulle släppa boxen.. Vilket inte lär ske på ett BRA tag då ja, jag vet inte, va e dem på nu släppt, 4 kanske??


DÅ av bara en slump pratade jag å Tobbe om det.. "Men Macke vafan hela säsongen finns ju att tanka ju".. jag tror mina ögon blev stora som småbarn på julafton... Jag gjorde det snabbt som fan hemma och f.o.m. torsdag kväll har jag suttit å tittat å tittat.. 5 avsnitt i torsdags.. 6 avsnitt i fredags.. Sen va planen att se klart det lördag-söndag men det blev utgång på lördagen så det blev istället 6 avsnitt igår och idag skulle jag se de sista tre..


Det var nästan pirrigt, man väntade på att se hur det skulle gå, vad som skulle hända och hur det skulle sluta.. Och när jag måndag 25/5-2009 kl 23.57 såg de sista sekunderna av NYPD Blues sista säsong och avsnitt var det både underbart, sorgligt och fantastiskt..


Jag tänker inte skriva vad som hände men jag kan knappast tänka mig ett bättre slut som var lyckligt utan att vara "Hollywood"..


TACK för det ni gav mig under flera år av mitt liv.. Och framförallt de här sista 4 dagarna..


Jag kunde skrivit den här första bloggen på flera dagar om DIF Fotboll, Elitloppet, att jag träffade Jenny idag för första gången på flera år, Expressens håglösa journalistik idag m.m m.m..


Men inte idag, för idag så tänker jag bara på slutscenen i NYPD Blue med Sipowicz bakom ett skrivbord..


*Jävlar va fint det var..*


Kommentarer
Postat av: Mossan

Du e inte lite tokig du... sover du aldrig?

2009-05-26 @ 19:12:27
Postat av: Freak

2009-05-26 @ 22:30:44
Postat av: Freak

Nä..

2009-05-26 @ 22:31:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0