Snorigt ere men..

..men får väl önska glad första advent iaf!


En annan har minsann satt upp mina två ljusstakar och även införskaffat en julstjärna *Alltså blomman* som står i fönstret så det är fan juligt värre här =S


Det är inte för inte man kallar mig pyntmästarn *öh*


Annars har det i vanlig ordning varit mycket sport då jag idag avverkat två fotbollsmatcher från och till och två footballmatcher..


Arsenal vände 1-0 till 1-2 borta mot Chelsea och vann en närmast chockartad seger.. Kunde knappt fatta att det var sant då Arsenal långt ifrån var bäst spelmässigt..


Sämre gick det för New Orleans Saints som i en tuff batalj tillslut torskade borta mot Tampa Bay med 23-20.. Matchen var lika tight in i slutet som i de omvända mötet i omgång ett då Saints vann på sin hemmaplan.. Förhoppningen om 7-5 och liiiten slutspelschans blev nu istället 6-6 och det ser svårt ut.. Nu bara MÅSTE det bli seger mot Atlanta nästa söndag hemma i Superdome, en match som Viasat Sport sänder kl 19 och såklart lär man vara mer bänkad än vad flera spelare i DIF Hockeys lag borde vara!!!!


Ja jo, DIF Hockey, vilken sorglig historia.. Det går INTE bra just nu.. Det ser INTE bra ut.. Fritt fall kan man kalla det och jag fattar knappt att jag för några veckor sedan såg det här laget MÖRDA MoDO med 7-0.. Men men.. man får inte ge upp.. men jag menar på tisdag ere bortamatch mot Linköping, känns som att, ja, det blir nog torsk asså...


Har kommit igång med julklappsinköp och planering.. Har handlat klart till styvpappa, farmor, Tobben och planerat färdigt vad pappa ska få.. SKÖNT SOM ATTANS!!! Morsan var svinkass och kunde inte skicka önskelistan i tid så EGENTLIGEN borde man bojkotta henne men, ja, de lär man ju inte göra *skrattar* Även syrran e seg på de där men ja.. Hon e ju som hon e =S


Åke Svanstedt har anklagats för elchocker och djurplågeri i sitt jobb som travtränare.. Ser just nu Kalla Fakta som jag spelat in tidigare under kvällen.. Jag har bara en sak att säga.. Jag tror INTE det är sant.. Och jag hoppas VERKLIGEN inte att det är sant!! När inte ens Frank Nilsson som jobbat hos Svanstedt säger att han inte sett något sånt i stallet förstärks bara mina förhoppningar om att det inte är sant..


Det som man glömmer i det här är att Svanstedt är alltså tränare och kusk.. Tränarna tjänar pengar per månad genom att hästägare betalar pengar för att ha hästar i träning.. Det är alltså inte tränaren som får pengar om hästen vinner ett lopp med ett förstapris på t.ex. 100.000 kr.. Kuskarna, d.v.s. de som KÖR travhästar, de har ofta minst 10% av vinnarsumman så där kan man ju såklart säga att vinner inte hästen så går kusken *som alltså i flera fall oxå även är tränaren av hästen* går miste om i det här fallet drygt 10.000 kronor..


Det jag vill ha sagt är att det är alltså hästägarna som tjänar större delen av pengarna när en häst vinner/går bra.. En hästägare med rent samvete skulle ju ALDRIG acceptera att en tränare behandlar ens häst såhär!! Därför tror jag inte det är sant.. Eller framförallt, jag hoppas inte det..


Det diskuterades i början av programmet att en kusk som driver *alltså slår hästen med spö* för mycket i lopp får för låga avstäningsstraff *ofta bara 3-7 dagar* och/eller för låga bötesbelopp *ofta 3000-10000 kr*. I DEM fallen kan jag hålla med att det borde ses över och böterna borde bli högre men framförallt borde avstängningarna bli längre.. Vafan en vecka.. jaha.. vad gör det?!?!?! Stäng av dem längre för drivning, och ge dem HÖGA bötesfall.. Hjälper inte det så gör som doping-avstängningar.. Ett-två år kanske.. Gör någonting åt det! Jag har blivit en travälskare och tycker det här programmet är jobbigt och helst vill man bara "stänga av det" och tänka att det inte är så..


Men, det ska ju sägas mitt i min enligt vissa kanske för stora "Blåögdhet".. Det är klart det finns arslen i alla branscher även det här.. Jag tror dock inte att det gäller Åke Svanstedt, han som hittills i år kört in över 28 MILJONER KRONOR!!! Jag menar det är ingen snubbe som är nära konkurs och är desperat eller liknande.. Jag håller på dig Åke...


Dessutom vore det ju intressant att få höra vem det är som "sett" det här?? I vanlig ordning är det en fegis som inte vågar vissa fejset.. Jävligt tråkigt..


Om man vänder på det och tar trav som nåt roligt så kanske jag ska på Solvalla på onsdag då det är V64 och även julmarknad.. Får se om det blir nåt med Rolle eller inte..


Hästspelet går just nu annars bedrövligt och det känns lite som en förbannelse men men.. Man får inte ge sig.. Jag å Rolle hade iaf 5 rätt igår och vi var ändå hyfsat nöjda med det.. Jag gillar honom, han är bra..


Njae helgen va väl inge vidare.. Men men.. Ganska avkopplande.. Det var nog bra, på det sättet iaf =)


Snart ere måndag, då kör vi igen! ROCK N ROLL!!

Under and in and over and snow...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0