En krutgubbe har gått ur tiden..

..och det är såklart en sorgens dag när nyheten om Ronnie James Dio har dött 01.45 natten mot söndag svensk tid...

 

Det ska sägas tidigt att jag var inget ultrastort fan så min egen ledsamhet är inte lika stor som när Peter Steele dog för dryga månaden sen.. Men det är ändå väldigt tråkigt..

 

På Wacken-festivalen 2004 så satt jag på campingen och blev meddragen till konserten med bandet DIO.. Jag hade egentligen ingen större lust att se dem utan ville hellre sitta på campen med folk men ALLA ville ju se dem så tillslut följde jag med.. och tur var väl det.. konserten var ju asbra och jag imponerades då av hur jävla bra han fortfarande lät den lille.. Då var han 61 bast..

 

Jag såg samma band med kamrat Thomas en sommar på Debaser Medis.. Det måste varit 2008.. Det var GALET varmt, riktigt bra igen, vi hade roligt..

 

Vart även ett fan av den DIO-ledda versionen av Black Sabbath, som enligt min mening sparkar arsle fullkomligt av ”the Ozzy Version”.. Efter återföreningen 2007 då jag köpte den riktigt bra live:n från USA så fick jag även se dem, Heaven & Hell, på Sweden Rock 2009.. En konsert som blev ett enda antiklimax med katastrof-dåligt ljud, ryggont, och en temperatur som inte var av denna värld.. Tyvärr blev det sista gången jag såg dem, såg fram emot att få nå slags revansch inom ett år eller så.. När jag fick beskedet att DIO hade hade fått cancer så, ja, man tog det såklart på allvar men det fanns liksom inte i min värld att han skulle kunna dö.. Är det någon som ska kallas för ”liten krutgubbe” så är det Ronnie James Dio.. Snubben sjöng verkligen som en gud så länge han höll på, han var kanske ingen spratteldocka på scen men var, trots sin längd och ”litenhet”, en man som kunde äga och fullständigt dominera en stor scen!!!

 

Han är en legend och sörjs och kommer saknas av många.. Att titta på Facebook-väggen en kväll som denna är en enda stor hyllning, chock och ledsamhet över nyheten om hans bortgång.. Liknande mitt inlägg från förra veckan märks det att sådant här berör, och hur musiker blir en del av oss.. Kanske inte som familj eller nära vänner men, det finns ändå inom oss och är svårt att tänka sig ett liv utan..

 

Slutligen en extra tanke till min tjejkompis Ellen Meijer som sörjer detta mer än nån annan jag känner.. Jag tänker på hur jag och farbror Reidar fick springa efter henne hållandes i varsin av hennes händer i somras på Sweden Rock när vi skulle få en plats så att hon skulle se bra.. Jag minns även synen av att se henne stå helt betagen av konserten/Ronnie.. Den synen blev plötsligt till ett av de starkaste minnena/bilderna jag har av henne och jag lider med henne nå oerhört nu..

 

Jag tänker ibland i veckorna att ”vafan KOM IHÅG det här nu och skriv om det i bloggen på söndag”.. Sen glömmer jag ju bort det.. Såklart.. ibland hänger en del kvar men det blir så att det inte kommer ”ner” på papperet, typ.. När sådant här händer rubbas ju dock hela jävla skallen, man glömmer bort massa annat..

 

Veckan har, iaf slutet av den, präglats mycket av mina tankar på att åka till Boston eller inte i september.. Jag räknar på det och inser att det är fullt möjligt, det enda emot nu är ju att jag måste åka själv.. Känns lite sådär och jag är lite ”nojig” över om jag kommer känna mig ensam och tycka att det är tråkigt.. Runt matcherna, 3 stycken på 3 dagar, är det ju inga problem, men resten av tiden, flygresorna bl.a. Dessutom funderar man ju när man ser dagens match hu jävla håglösa de ser ut vissa matcher.. 5-1-torsk idag borta mot Detroit som vann 2/3 matcher.. Nattens möte svensk tid tappade Red Sox 6-1 till 6-7, man blir ju vansinnig.. Det är klart det känns lättare när mans er dem dominera å vinna med 5-6 runs men, nu är dem 18-18 efter 36 matcher och är just nu LÅNGT ifrån slutspelsplats.. VISST det är smått sanslösa 126 matcher kvar men man börjar ju fundera.. Jag vet dock att om man åker i september kommer det med största sannolikhet iaf finnas en, i värsta fall, teoretisk chans att fixa slutspelet, för att komma dit å se tre matcher å veta att dem inte ens har en chans att klara av det, det vore fan förjävligt.. men men..

 

Vissa man pratat med om det här tycker att man är helt galen.. Ja jo, baseball är ju inte direkt FOLKSPORTEN nummer ett i Sverige men iaf.. Jimmy som dock peppade upp mig ganska bra då han berätta att han varit själv i Manchester och sett United pratade med mig som att ”klart som fan du kommer hitta saker att göra”.. och egentligen, vafan, en hel jävla stad man aldrig sett, finns ju hur mycket som helst att titta på, hitta på osv..

 

Så ja, ni som läser kan ju få skriva vad ni tycker.. Hur hade ni gjort? Vad hade ni gjort/hittat på osv..

 

När vi ändå pratar om ”er läsare” så får man ju nästan lite generat tacka så mycket för alla trevliga kommentarer på mitt förra inlägg.. Jag tackar ödmjukast och önskar alla välkomna till bloggen =)

 

Jag hade tänkt gå och se DIF:s amerikanska fotbollslag:s premiär hemma mot Tyresö igår.. nu kom det annat i vägen men såg precis resultatet.. 6-45.. Herregud.. Det var ju jävla tur att man inte gick dit.. Tydligen har DIF som förra året slutade trea av sex lag tappat, om jag minns rätt, SJU spelare till Tyresö.. Verkar som de ville visa sitt gamla gäng att de gjort rätt val, minst sagt.. Nu ere Carlstad hemma på lördag kl 17 som tydligen vann sin premiärmatch borta mot Stockholm, en fingervisning om att kommande lördagsmöte kanske blir ännu jävligare.. Jösses..

 

Fotboll igår, Halmstad-DIF 2-0, DIF:s insats var nästan som att se gamla gubbar jogga runt.. Satan vad mesigt och håglöst det såg ut.. Nu får det fan bli vinst hemma mot Gefle på lördag för att slippa värsta bottenstriden..

 

Lär träffa gamla kompisen KISS-Stefan imorrn så han får sina plåtar till konserten 12:e juni.. Blir nog trevligt =)

 

Tobben är totalt jävla bananas över Eminem's nya singel.. Tydligen det bästa han gjort på evigheter..

Tycker iaf han.. Den horribelt usla trummaskinen förstör ju allting.. Man får ju hålla med om att de lyckats med en del snygga harmonier men vafan!!! Det vore ju trevligt om en virveltrumma LÄT SOM EN VIRVELTRUMMA.. Men ja, det är ju så med större delen av mainstream-musiken idag.. Spela in riktiga instrument, hur svårt kan det vara!??!!

 

Läser även att singeln gått rätt upp på USA-listans förstaplats.. Hmm, ska man verkligen åka dit.. Haha =P

 

”Pandemonium War Bells” och ”When I Was Flesh” är jävlar i mig bland de bästa 1349 gjort.. Totalrepeat senaste tiden..

 

Igår vare fan galet varmt.. VILKET betyder att det säkert SNÖAR imorrn.. Eller nääe, de lär de inte göra men, väderskiftningarna i Sthlm är ju smått galet..

 

Avslutar med ett citat och låttitel från kommande Hank III-skivan:

”Drinkin, ain't hard to doooo..”
Han är ju en mästare hahaha =)


Kommentarer
Postat av: Ellen

Tack Johan! Känns fruktansvärt att han är borta... Tog ett bra tag innan jag kunde inse att det inte var ett bra sjukt skämt. Känns alldeles tomt... Fy faan säger jag bara :-(

2010-05-17 @ 00:22:01
Postat av: Sågen

För helvete Johan klart du ska åka. Det är väl bara att googla boston. Lär ju finna hur mycket som helst att göra. Kolla upp någon fet döds-konsert exempelvis



Jag känner mig totalt tom. Har svårt att fatta att det e sant. en av de största alla kategorier. Dock håller jag ozzy-eran högre mend et är ju en smaksak

2010-05-17 @ 00:34:58
Postat av: Abbath

Jävla gött skrivet om Dio Johan, tar det själva rätt hårt i synnerhet när jag aldrig fick se honom live, trots att man var på väg både i höstas när den ställdes in och sen nu även till sommaren då med H&H... Nä fyfan det är förjävligt, tycker dock du skrev bra om det så då känns det ju lite bättre på nåt sätt!

2010-05-17 @ 23:38:05
Postat av: Mossan

Åk!

2010-05-18 @ 07:38:40
Postat av: Johan

Forsatt succé för bloggen tydligen =)



Ellen: =/



Sågen: Japp det blir nog så, antingen Boston eller Chicago senare i september..



Emil: Tack så mycket, trodde du ahde sett han med nåt band nån gång, känner mig plötsligt väldigt priviligerad så stavas de tror jag att sett han hela TRE gånger liksom..



Mamma: Häng me då!

2010-05-18 @ 10:21:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0