Upplevelser.. Det är det som är grejen..

..vilken vecka det har varit.. häng med liksom..


FÖrra helgen var det äntligen festivaldags igen! Jag å Richard åkte till Helsingfors för att första gången uppleva TUSKA OPEN AIR! EN metalfestival som enligt ja obekräftade uppgifter i år lockade typ 36.000 hårdrocksgalningar.. Tycker det är häftigt.. Festivalen ter sig i centrala Helsingfors i ens tor park som hetr Kaisaniemi. Det finns ingen camping så jag å RIck bodde istället på ett hotell bara några minuter i från.. 4-stjärnigt minsann.. FINT SKRE VA ;) Dessutom flög vi dit så det var ingen "snålresa" a la wacken då amn åker buss å tältar utan nu vare lite finare.. Vi flög alltså i fredags, gick bra och fort utan förseningar.. Vid flygplatsen hoppade vi på en buss, liknannde flygbuss, som var väldigt bra å smidigt.. drygt halvtimme till stan för typ 35 kr.. Mycket bra..


VI gick till hoellet, för att checka in, gick inge bra  ruymemt va inte klart så de blev pizza först.. Hoppar vi fam i tiden fick vi tillsut rummet, bra standard, gick sedan iväg mot festivalen.. DÄr väntade en stor kö på typ 70-80 meter.. kändes sådär men det gick smidigt och faktiskt ganska fort! När vi väl kom in gick vi runt å leta festivalband som man alltid får på festival runt handleden för att kunna gå in å ut när man väl.. här kom då en motgång då vi fick reda på att man inte FICK gå in å ut.. var man inne på området skulel man vara kvar där å gick man ut kom man inte in igen.. MYCKET dåligt men så vare iaf.. De va tänkt att vi skulle se finska doom-bandet KYPCK, men de blev ist sitta i "dricka"-området och lyssna.. De lät bra.. kanske borde man sett, men nä, de va nice att få i sig lite och lyssna.. Första bandet blev ist svenska Amon Amarth som skötte sig bra.. Tyvärr inga spår från min favoritskiva "The Crusher" men ändå ett stabilt gig.. Äntligen blev de av å se dem.. har ju missat, ofta medvetet ska tilläggas, 5-6 gånger.. Efter drickapaus väntade legendariska CARCASS.. Ett band ja aldrig fastnat för riktigt och jag tyckte att de skulle vara mera dödsmetallrens än meck typ.. SJälvklart bra framfört och från å till var vissa låtar kalas.. "Reek Of Putrefaction" framförallt.. I efterhand har ja lyssnat in mig lite emr och jag tycker de är bättre nu än för en drg vcka sådan.. kan ju tyckas klumpigt att börja digga ett band när man just sett dem, MEN; som sagt får ja en ny chans då de lirar i Wacken oxå.. Det blir skoj =) Efter att ha tagit snabb drck och pisspaus under sista kvarten av Carcass närmast SPRANG vi till en mindre scen för att se svenska old schoool-dödsarna Entombed.. Ett gig som, ja, man förväntade sig ett bra gig som metaltown förra året.. MEN JÖSSES.. Det var så jävla svinbra i en timme å sånt röj.. Överlag var det häftigt under festivalen att se vilket jäävla mottagande banden fick.. Under Entombed stod verkligen folk och SKREK rätt ut.. På scen stod LG å co å såg nästan småchockade ut.. För vilket liv de va.. Men giget.. jag ahr aldrig vart nå fan.. Har ingen skiva.. men.. Gå å se Entombed! FÖr de levererar.. Jösses.. Jag stod å nästan fånlog å älskade det.. Ja sa det direkt efter "DET HÄR var årets gig..".. Fram tills då iaf.. Nu ahr de iofs inte varit så mycket gigs å konserter i år men.. Det här var nåt extra.. Efter headline:ade Dimmu Borgir på stora scen.. De inledde med två låtar från "EDT" vilket var trevligt.. Men ljudet var inte alls bra.. Å efter Entombed var vi glada å kände att d eräckte.. Blev lite aprty på kvällen  men sedan nice sömn på hotellet.... Iaf ett tag..


JÄVLA KEBABJÄVLAR! Med det menar jag inte nå rasisitiskt eller så.. Utan boskavligt talat folk som typ åtta på moggonen JOBBAR å spikar med en jävla kebab-butik utanför hotellet.. Lagom kul.. Lyckades väl somna om sen blev de frukostbuffe´.. Den var fin varje dag.. Lite internetcafé, ltie handla i butik *glömde tandborste och tandkräm hemma hahaha* lyckades även somna om ens tund efter KEBABATTACKEN på morgonen.. GIck sedan iväg till festivalen till typ kvart i tre.. behemoth inledde lördagen för vår del i GALEN fart 15.15 å höll det i nästan en timme.. De kör som fan jämnt,d e va mitt tdje gig me bandet och ja undra rom ja nånsin kommer bli så jävla golvad som första gången jag såg dem.. Ett klart bra gig, två smolk  bägaren dock.. Låten "At The Hand Ov God" är en MYCKET svag låt från senaste "Apostasy" och covern "I Got Erection" av de horriblt dåliga bandet Turbonegro ÄR INTE en bra avslutning.. Inledningslåten från "Apostasy" eller "Demigod" hade varit kalrt bättre.. Kalrt bra gig överlag dock.. NU blev det en jääääättelång paus.. SÅg iofs lite på grind/death-badet NOXA från INDONESIEN (!).. De såg MYCKET roligt ut och även omd et är kul att band manglar i åna lände oxå så lät de inte speciellt bra.. Satt å smålyssna lite på Fields Of The Nephilim i dricka-området.. lät okej.: men inget man gick igång på.. Istället vare dags att se Kreator nu.. ETt band som jag ahr en väldig tvetydig känsla förr.. Det är så satans ojämnt material. Konserten ble därefter.. Asså.. De är inte så kul a.. Undantaget den LYSANDE dubbeln "Flag Of Hate/Tormentor" i slutet.. Som är hur jävla bra som helst istället.. N blev det dricka området igen å spänd väntan på kvällens headliner, MORBID ANGEL! DÖdsmetallgiganterna var det 5:e gången för mig att se.. Ett av de absolut bästa i genren, kanske rent av de näst bästa efter Cannibal:erna.. De spelade i 75 minuter.. Det var riktigt jävla bra.. Idel superlåtar.. "Rapture".. "Pain Divine".. "WHere The Slime LIve".. nya "Nevermore".. idel kalashits från debutskivan "Altars Of Madness" och den magnifika avslutningen "GOd Of Emptiness"/"World Of Shit".. Ett mycket bra gig, klart bättre än Wackenspelningen för två år sedan.. Efter spelningen blev de rockklubb igen å snack me knäppa finnar.. hahaha.. Nattsömnen blev sådär även andra natten då några jobbiga finnkokkon hade galen efterfest på hotellet mellan 5 å 6.. lagom skoj..


Nytt internetcafébesök på söndagen då vi skulle se band först mellan kvart i fem å halv sex på eftermiddagen.. Vi kom in på festivalen en stund innan och fick tyvärr höra det hiskeligt otrevliga bandet Killswitch Engage som krönade sin skitdåliga spelning med en svinusel cover av DIO's "Holy Diver".. BRA blev det dock när DYING FETUS fick lira i ett tält.. Stabil hård dödsmetall, jävligt tight, bra mottagande här oxå.. Det lät bra.. Det var bra! Jävligt kul.. Pulsen var nog ganska hög som alltid när man ska få se sitt favoritband.. För det var ju därför vi pkte.. SLAYER är bäst! Det skulle bli mitt 7:e gig med bandet och jag är lika "På" varenda gång de kommer.:Det här blir tredje landet ja skulle se dem i förutom Sverige å Tyskland.. Först var det dock en stunds mangel med utmärkta NILE i ett av tälten.. Även här massiv publikrespons och den halvtimme vi såg iingen vi flyttade oss mot huvudscenen där Slayer skulle spela lät, som vanligt, jäävligt bra! Men nu vare Slayer i tankarna..


Å som sagt 7:e gången.: Vissa kallar en ju galen å undrar VARFÖR man kan tycka det är så kul/bra/spännande varenda gng.. Och ja.. Va svarar man.. FÖr mig ere världens bästa band med några av världens bästa låtar och man, eller ska jag säga JAG, går ju för att få se några låtar som jag gilalr å ännu inte fått uppleva live.. Slayer har fått en ganska tråkig stämpel på sig att ändra väldigt lite i setlist:en.. EN kritik som är högst befogad och som retat mig en hel del.. FÖrra årets gig på metaltown upplevde jag udner delar av giget som "tråkigt" och jag började tveka lite.: EMN, med vissa hjdpunkter blev det tillsut väldigt bra även då.. Känslan inför TYSKA var dock nervositet från min sida för jag undrade hur de skulle kännas om de skulle bli "samma låtar" igen.. Två setlists hade jag sett från tidigare på turnén och första såg inte alls skoj ut.. Den andra var dock bättr eå nu ahd eman lite förhoppningar.. Kl 19.32 brakade "Darkness Of Christ"-introt igång..


..och 21.03 var det slut.. Och i mellan så.. ja.. så var det extas.. Inledningen med "Disciple" och "Cult" kändes standard och tankarna om "hmm"-gig kom.. MEN sedan började det!! "Chemical Warfare", en av mina favoriter, kom och följdes av en riktig höjdare "Ghosts Of War".. En låt jag alltid gillat som jag äntligen fick uppleva live.. I det här laget var man glad i hågen och sen bara fortsatte det.. "Die By The Sword" "Spirit In Black" "Hell Awaits" "Captor Of Sin".. FÖr jösses.. När sedan "South Of Heaven" gick över i monsterhit:en "Raining Blood" så brast det.. För fan va häftigt.. Alla dessa kalaslåtar efter varann och jag var i himlen/Helvetet?!?!?! Efter denna superlåt att bandet kommer upp och utan pardon kör 1 extranummer, världens bästa låt, "Angel Of Death".. Asså.. Giget ar så ofantligt bra.. T.o.m. bättre än gig:et på Wacken 2003 då hela "Reing In Blood"-skivan framfördes.. Men det här var.. Ja jävlar.. Jag var i extas till typ två dagar efter hahaha.. Efter giget lv det mat och kolla EM-finalen.. Vi åkte sedan hem på måndagen gla da i hågen.. Tuska 2008 var kanon.. Kanske åker vi tillbaka.. inte alls omöjligt.. Det är ju lite beroende på band såkalrt.. nu var det ju så att vi åkte till TUSKA främst för Slayer's skull.. Det var ju tänkt att de skulle vara Arvika tisdag 3/7 men.. Det var alldeles för jobbigt att försöka ta sig till Göteborg dagen efter.. Det var alltså igår.. Och dit åkte jag.. men det blev såhär..


För den här veckan har ju varit sanslös.. Tuska förra helgen å igår åkte jag Tobbe å johan till GBG för att tillsammans med Bojje, Henrik å Danne se BRUCE SPRINGSTEEN på Ullevi.. Bilresan gick bra.. Det enda somv ar knepigt var att försöka hitta i Göteborg..Det var fan itne lätt.. Efte rmycket om å men hittade vi hotellrummet och sedan åkte vi till en restaurang där vi träffa de andra.: Efte rmat å lite dricka åkte vi till Ullevi.. Vi fick en bra plats även om ja fick springa å pissa med bara 10 min kvar.. Hann dock tillbaka.. Å vilken tur.. FÖR HERREJÖSSES vilken inledning "Born In The USA".. en av de svettigare inledningarna nånsin.. Giget på Globen i december var ju bra men gårdagsvällen blev smått fantastisk.. Visst sakna ja min favvi "Thunder Road" som jag får fortsätta att längta efter och uppleva live.. EMN, vilka många bra favoriter jag fick.. "Cadillac Ranch".. "Out In The STreet" "The Promised Land".. När sedan en GALET BRA "Badlands" som blev rena träningspasset med bröderna "Bruce" och seda fösta extranumret "Hungry heart".. För jösses.. Det var så jävla bra..


SLAYER i söndags.. Bruce:an igår.. Det blev nästan för mycket..


Annars hare väl inte hänt så mycket *hahaha*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0